Framtidas norsklærere mangler
erfaring i å lese litteratur. Det mener professorer i nordisk
litteraturvitenskap ved Høgskolen i Hedmark. Ole Karlsen, Atle
Skaftun og Eva Marie Syvertsen har reflektert nøye over eksamensbesvarelser hos
studenter i nordisk litteratur ved flere universiteter i Norge. Til
Klassekampen konkluderer de blant annet med at framtidens norsklærere mangler
kunnskap om litteraturhistorie og historiske referanser (Klassekampen, 2015).
De knytter videre årsaken til dette opp mot Kunnskapsløftet i 2006, som
norsklærerne studentene hadde forholdt seg til. Også tidligere
utdanningsminister Gudmund Hernes stiller seg kritisk til den nye reformen, som
blant annet inneholder en dreining fra litteratur til tekst (Hernes, 2016). Han
støtter Karlsen i sine bekymringer om et kunnskapsfall blant framtidens
norsklærere. En som derimot stiller seg positiv til den nye læreplanen er professor
i tekstvitenskap, Kjell Lars Berge. Han mener at elever fortsatt leser
skjønnlitteratur, forskjellen er bare at norsklæreren står fritt til å velge
verkene selv (Berge, 2016).
Før Kunnskapsløftet ble innført i
2006, forholdt lærere seg til Læreplanen i 1997. I norskfaget ga reformen klare
føringer over hva norskelever skulle lære i norsk på ungdomstrinnet:
Fokuset på den litterære kanon
forsvant med Kunnskapsløftet i 2006, og ble erstattet med begreper som
”kommunikasjon” og ”tekst” (utdanningsdirektoratet, 2013). Målene gir ikke
lenger klare føringer på hva læreren skal gjøre, og hva han skal undervise i.
Dette medfører et større handlingsrom for læreren, I motsetning til Reform96,
som med lange formuleringer beskrev hva eleven skulle lese, og videre hvordan læreren
skulle undervise. Av de 27 målene elevene skal ha oppnådd innen utgangen av
ungdomsskolen I norskfaget i Kunnskapsløftet ,er kun et knyttet opp mot
klassisk norsk litteratur: ”Elevene skal presentere tema og uttrykksmåter i et
utvalg sentrale samtidstekster og noen klassikere i norsk litteratur”
(utdanningsdirektoratet, 2013). Norsklæreren i dag, kan altså bruke timene sine
til å lese skjønnlitterære verk, men han kan også unngå det, ved eksempelvis og
bare lese noen utdrag, og alikevel oppnå kompetansemålene innenfor norskfaget.
Professor i norsk, Sylvi Penne mener
at flere norsklærere ikke leser skjønnlitteratur med elevene, og uttrykker stor
bekymring for denne utviklingen i artikkelen ”Skjønnlitteraturen i skolen i et
literacy-perspektiv” (Penne, 2013). Hun mener at det å lese litterære verk har en stor verdi
både i møte med andre kulturer, og i dagens tekstsamfunn. Professoren er i motsetning til Hernes,
Skaftun, Syvertsen og Karlsen ikke bekymret for at den litterære kanon har
forsvunnet fra læreplanen. Hun er bekymret for at lærerplanen ikke inneholder
krav om å lese hele skjønnlitterære verk, som samtidig kan kombineres med
opplæring i fiktive lesemåter. Når elever går ut av skolen uten å ha lest en
skjønnlitterær bok, mister de verdifull kompetanse i å forstå andres budskap,
fordi de hele tiden vil prøve å knytte den opp mot sin egen primærdiskurs. I
møte med dagens tekstkultur, mister de en forståelse av å forstå andres
perspektiv, ved å lukke for det som er ukjent og fremmed. Literacy og fiktiv
lesemåte omhandler tolkning av skrift. Skriften må tolkes i lys av sin
meningsgivende kontekst (ibid). For å oppnå dette må personlige meninger og
erfaringer settes på vent. En må først erkjenne og forstå den andres
intensjoner og følelser. Deretter må hun vurdere om hun skal tro eller tvile på
det, eventuelt om det skal forstås faktivt, fiktivt, kanskje allegorisk eller
metaforisk (ibid). Literacy innebærer derfor å reflektere aktivt over teksters
mening i ulike kontekster, i to ulike faser i møte med en tekst. Den første
fasen omhandler å stenge sin egen livsverden ute i første møte med en tekst.
Her skal eleven forsøke å forstå forfatterens budskap, og samtidig ha i mente
at verket er et resultat av en kulturell kontekst. Når eleven har forstått
dette, har vi beveget oss over i andre fase. I et klasserom kan det her være
aktuelt å analysere verket på et høyere nivå, eksempelvis ved å trekke fram den
historiske konteksten som preget forfatteren når verket ble skrevet. Nå kan også
elevene og læreren bruke sine egne erfaringer, sin egen primærdiskurs til å
avgjøre om hun skal tro eller tvile på forfatterens budskap. Går eleven
igjennom disse fasene i møte med en tekst innehar leseren en fiktiv
lesekompetanse, og har samtidig oppnådd literacy.
Atle Skaftun, som presentert tidligere uttrykker
også en bekymring for mindre lesing av skjønnlitteratur i norskfaget, skriver i
sin artikkel ”Leseopplæring og fagenes literacy”, at LK06 er en literacyreform (Skaftun, 2015). Dette fordi det etter Kunnskapsløftet i 2006 har vært
mye fokus på lesing i alle fag igjennom skoleløpet. Med vektlegging av de fem
grunnleggende ferdighetene (regning, skriving, lesing, muntlig og skriftlige
ferdigheter) rettes oppmerksomheten mot hvordan man bruker språk og skriftspråk
som redskap i de forskjellige fagene. Også Skaftun mener at lieracy omhandler
en tilgangskompetanse: Det handler om å komme inn i skriften, og på det
grunnlaget bli i stand til å komme inn i tekstens meningsverden. Når man har
funnet veien inn, handler den videre
utviklingen også om å komme ut av teksten, å innta en selvstendig holdning til
teksten (Skaftun, 2015). I likhet med Penne mener altså Skaftun at leseopplæring,
og lesing av tekst i skolen fører til at man har oppnådd literacy, som
Kunnskapsløftet legger vekt på. Ved å få riktig opplæring i lesing av eksempelvis
litteratur, vil elevene få tilgang til tekstsamfunnet de også møter utenfor
skolen, for eksempel som studenter på et universitet, eller som lesere av en
avis. Ved å henvise til Kunnskapsløftet og grunnleggende ferdigheter, påpeker
Skaftun videre at dette er noe alle lærere har ansvar for. Skaftun skriver
videre at literacy begrepet, er omstridt og tvetydig, noe som kan resultere i
at det er vanskelig å gjennomføre dette i praksis, i det norske klasserommet.
![]() |
I dag er vi omgitt av
sammensatte tekster til en hver tid, overalt. Å oppnå literacy handler om å
delta i dagens tekstsamfunn, eksempelvis ved å lese reklamer med et kritisk
blikk. Foto: Tonje Saanum
|
Litteraturliste:
Berge, L. B. (2016, 29.01). Hernes og norskfaget. Morgenbladet.
Hentet fra:https://morgenbladet.no/ideer/2016/01/hernes-og-norskfagetDet kongelige kirke-, utdannings- og
forskningsdepartement. (1996). Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen. Oslo:
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.Hernes, G. (2016, 22.01.).
Samfunnets store speil. Morgenbladet. Hentet fra:https://morgenbladet.no/ideer/2016/01/samfunnets-store-speilSer tegn til forfall. Klassekampen (23.12.2015, s 26-27)Utdanningsdirektoratet. (2013). Læreplan i norsk (NOR1-05). Hentet fra:http://www.udir.no/kl06/NOR1-05
Penne, S. (2013). Skjønnlitteraturen i skolen i et literacy-perspektiv. I D.Skjelbred og A. Veum (red). Literacy i læringskontekster.
Skaftun, A (2015). Leseopplæring og fagenes literacy. Nordic Journal og Literacy Research.
Samfunnets store speil. Morgenbladet. Hentet fra:https://morgenbladet.no/ideer/2016/01/samfunnets-store-speilSer tegn til forfall. Klassekampen (23.12.2015, s 26-27)Utdanningsdirektoratet. (2013). Læreplan i norsk (NOR1-05). Hentet fra:http://www.udir.no/kl06/NOR1-05
Penne, S. (2013). Skjønnlitteraturen i skolen i et literacy-perspektiv. I D.Skjelbred og A. Veum (red). Literacy i læringskontekster.
Skaftun, A (2015). Leseopplæring og fagenes literacy. Nordic Journal og Literacy Research.
Hei Tonje! :-)
SvarSlettNår det gjelder designet på bloggoppgaven din kunne du kanskje vurdert å bruke bilder. Likevel synes jeg kanskje at det kan være vanskelig å finne passende bilder til et slikt tema. Om dette ikke er et krav å ha med, så synes jeg ikke dette er nødvendig. Oppgaven klarer seg fint uten! Du leder leseren lett gjennom tema, og det er lett å følge med i teksten.
Når jeg ser på fomalitetene ser jeg at omfanget på bloggoppgaven ikke er stort nok, men dette regner jeg med at du er klar over. Du kan skrive videre på teksten, og få inn en avslutning til slutt. Språkføringen din er god. Du har også fin kildebruk, det eneste jeg ser er at du har glemt kilde på slutten av det nest siste avsnittet. Ellers bruker du litteraturen (læreplanen og debatten) på en god måte gjennom hele teksten, og den er lett å forstå slik du beskriver den :-)
Hei Tonje! :-)
SvarSlettRelevans:
Jeg synes du svarer på oppgaven, men du kan kanskje i enda større grad drøfte og reflektere og bruke relevant pensumlitteratur som støtte for det du argumentene dine.
Kunnskapsnivå:
Jeg synes noe av ordbruken gjør at man kan framstå som litt usikker. F.eks. synes jeg ikke drøftingen til slutt bør innledes med denne setningen: «Som norsklærerstudent uten mye jobberfaring i skolene, blir det vanskelig å ta standpunkt i denne debatten.» Også når du skriver om Penne, så du «Slik jeg tolker henne…». Gjennom slik ordbruk kan man kanskje oppfatte deg som usikker på at du har tolket henne rett, og det synes det jeg unødvendig, ettersom jeg synes det virker som du har forstått henne godt gjennom «tolkningen» din av henne. Jeg foreslår å bruke litt andre ord, f.eks. å heller skrive «Med bakgrunn i Penne kan man anta at skjønnlitteratur gir øving i en fiktiv lesemåte, noe som er verdifullt i dagens tekstsamfunn». Ved å ordlegge seg litt annerledes, kan man få fram et poeng uten å virke bastant og likevel virke mindre usikker.
Jeg synes tekstens kunnskapsnivå er bra, og du får fram mye på en relativt kort tekst, men jeg tror det blir enda bedre hvis du prøver å skrive litt lengre. Som jeg nevnte angående «relevans», så tenker jeg at du kanskje kan prøve å drøfte og reflektere mer og samtidig bruke mer fra pensumlitteraturen. Jeg synes som sagt det virker som du har god forståelse for fagstoffet, så dersom du gjør det, så tror jeg teksten blir veldig bra! :-)
Takk for skikkelig god tilbakemelding! Skal absolutt ta med det du skriver i neste utkast :) Og takk for bekreftelse på at min tolkning er bra nok ;)
SlettHei Tonje :)
SvarSlettFerdighetsnivå:
Det virker som om ferdighetsnivået på teksten din kan bli noe høyere, og det ser ut som om litt av argumentasjonsdelen er uferdig. Dette er med på senke nivået på oppgaven, men jeg regner med at du ikke er helt ferdig med å finpusse og fylle opp teksten. Det går litt over i det Tiril nevnte om ordvalg i oppgaven, som kan være med på dette helhetsinntrykket av et litt uferdig produkt.
Mottakerbevissthet:
Du virker sikker i det publikumet som skal lese oppgaven, og du skriver på en måte som er enkel og forstå, også for de som ikke er fullt oppdatert rundt læreplaner, da du er flink til å vise eksempler på hva som er forandret i norskfaget siden L97 :)
Hei, Tonje!
SvarSlettMedbloggerne dine har egentlig sagt det viktigste allerede: Her har du et godt utgangspunkt, men innlegget virker ikke helt ferdig ennå. Du presenterer problemstillingen, noen av debattantene, noen egne synspunkter og litt relevant faglitteratur å knytte det til. Men alt sammen er litt knapt, og - som Tiril påpeker - fremstår du litt usikker til tider.
Nå som du har lest mer faglitteratur er det kanskje lettere å trekke inn flere aspekter ved debatten og reflektere mer over problemstillingene. Et grunnleggende spørsmål er jo for eksempel hva vi skal med skjønnlitteraturen i skolen. Hvorfor bruke tid på den? Hva tilbyr den som er viktig og som ikke andre tekster tilbyr? Hvordan leser i skjønnlitterært, og hvorfor er det viktig å lære? Denne type spørsmål legger premissene for hvilken plass litteraturen skal ha i planverket og i praksis. Spørsmålet om fastlagte leselister er underordnet, er det ikke? Eller sagt på en annen måte: Å argumentere for en fast, felles kanon innebærer et visst syn på hva vi skal med litteraturen, hvorfor den er viktig.