fredag 23. september 2016

Skjønnlitteraturens rolle i det nye norskfaget –oppgave a.

Framtidas norsklærere mangler erfaring i å lese litteratur. Det mener professorer i nordisk litteraturvitenskap ved Høgskolen i Hedmark. Ole Karlsen, Atle Skaftun og Eva Marie Syvertsen har reflektert nøye over eksamensbesvarelser hos studenter i nordisk litteratur ved flere universiteter i Norge. Til Klassekampen konkluderer de blant annet med at framtidens norsklærere mangler kunnskap om litteraturhistorie og historiske referanser (Klassekampen, 2015). De knytter videre årsaken til dette opp mot Kunnskapsløftet i 2006, som norsklærerne studentene hadde forholdt seg til. Også tidligere utdanningsminister Gudmund Hernes stiller seg kritisk til den nye reformen, som blant annet inneholder en dreining fra litteratur til tekst (Hernes, 2016). Han støtter Karlsen i sine bekymringer om et kunnskapsfall blant framtidens norsklærere. En som derimot stiller seg positiv til den nye læreplanen er professor i tekstvitenskap, Kjell Lars Berge. Han mener at elever fortsatt leser skjønnlitteratur, forskjellen er bare at norsklæreren står fritt til å velge verkene selv (Berge, 2016).

Før Kunnskapsløftet ble innført i 2006, forholdt lærere seg til Læreplanen i 1997. I norskfaget ga reformen klare føringer over hva norskelever skulle lære i norsk på ungdomstrinnet:

”lese eit utval av tekstar av forfattarar som til dømes Knut Hamsun, Sigrid Undset, Olav Duun, Cora Sandel og nyare norske forfattarar, og få innblikk i ulike menneskelagnader, arbeide fagleg med dramatiske tekstar av mellom andre Henrik Ibsen og nyare forfattarar, presentere stoffet i et større skriftleg arbeid” og ”arbeide med norsk språk- og litteraturhistorie frå 1850 til i dag, og ordne kunnskapen om sentrale norske forfattarar i perioden” (Det kongelige kirke-, utdannings- og forskningsdepartement, 1996. s.128).  

Fokuset på den litterære kanon forsvant med Kunnskapsløftet i 2006, og ble erstattet med begreper som ”kommunikasjon” og ”tekst” (utdanningsdirektoratet, 2013). Målene gir ikke lenger klare føringer på hva læreren skal gjøre, og hva han skal undervise i. Dette medfører et større handlingsrom for læreren, I motsetning til Reform96, som med lange formuleringer beskrev hva eleven skulle lese, og videre hvordan læreren skulle undervise. Av de 27 målene elevene skal ha oppnådd innen utgangen av ungdomsskolen I norskfaget i Kunnskapsløftet ,er kun et knyttet opp mot klassisk norsk litteratur: ”Elevene skal presentere tema og uttrykksmåter i et utvalg sentrale samtidstekster og noen klassikere i norsk litteratur” (utdanningsdirektoratet, 2013). Norsklæreren i dag, kan altså bruke timene sine til å lese skjønnlitterære verk, men han kan også unngå det, ved eksempelvis og bare lese noen utdrag, og alikevel oppnå kompetansemålene innenfor norskfaget.

Professor i norsk, Sylvi Penne mener at flere norsklærere ikke leser skjønnlitteratur med elevene, og uttrykker stor bekymring for denne utviklingen i artikkelen ”Skjønnlitteraturen i skolen i et literacy-perspektiv” (Penne, 2013). Hun mener at det å lese litterære verk har en stor verdi både i møte med andre kulturer, og i dagens tekstsamfunn.  Professoren er i motsetning til Hernes, Skaftun, Syvertsen og Karlsen ikke bekymret for at den litterære kanon har forsvunnet fra læreplanen. Hun er bekymret for at lærerplanen ikke inneholder krav om å lese hele skjønnlitterære verk, som samtidig kan kombineres med opplæring i fiktive lesemåter. Når elever går ut av skolen uten å ha lest en skjønnlitterær bok, mister de verdifull kompetanse i å forstå andres budskap, fordi de hele tiden vil prøve å knytte den opp mot sin egen primærdiskurs. I møte med dagens tekstkultur, mister de en forståelse av å forstå andres perspektiv, ved å lukke for det som er ukjent og fremmed. Literacy og fiktiv lesemåte omhandler tolkning av skrift. Skriften må tolkes i lys av sin meningsgivende kontekst (ibid). For å oppnå dette må personlige meninger og erfaringer settes på vent. En må først erkjenne og forstå den andres intensjoner og følelser. Deretter må hun vurdere om hun skal tro eller tvile på det, eventuelt om det skal forstås faktivt, fiktivt, kanskje allegorisk eller metaforisk (ibid). Literacy innebærer derfor å reflektere aktivt over teksters mening i ulike kontekster, i to ulike faser i møte med en tekst. Den første fasen omhandler å stenge sin egen livsverden ute i første møte med en tekst. Her skal eleven forsøke å forstå forfatterens budskap, og samtidig ha i mente at verket er et resultat av en kulturell kontekst. Når eleven har forstått dette, har vi beveget oss over i andre fase. I et klasserom kan det her være aktuelt å analysere verket på et høyere nivå, eksempelvis ved å trekke fram den historiske konteksten som preget forfatteren når verket ble skrevet. Nå kan også elevene og læreren bruke sine egne erfaringer, sin egen primærdiskurs til å avgjøre om hun skal tro eller tvile på forfatterens budskap. Går eleven igjennom disse fasene i møte med en tekst innehar leseren en fiktiv lesekompetanse, og har samtidig oppnådd literacy.

 Atle Skaftun, som presentert tidligere uttrykker også en bekymring for mindre lesing av skjønnlitteratur i norskfaget, skriver i sin artikkel ”Leseopplæring og fagenes literacy”, at LK06 er en literacyreform (Skaftun, 2015). Dette fordi det etter Kunnskapsløftet i 2006 har vært mye fokus på lesing i alle fag igjennom skoleløpet. Med vektlegging av de fem grunnleggende ferdighetene (regning, skriving, lesing, muntlig og skriftlige ferdigheter) rettes oppmerksomheten mot hvordan man bruker språk og skriftspråk som redskap i de forskjellige fagene. Også Skaftun mener at lieracy omhandler en tilgangskompetanse: Det handler om å komme inn i skriften, og på det grunnlaget bli i stand til å komme inn i tekstens meningsverden. Når man har funnet veien inn, handler  den videre utviklingen også om å komme ut av teksten, å innta en selvstendig holdning til teksten (Skaftun, 2015). I likhet med Penne mener altså Skaftun at leseopplæring, og lesing av tekst i skolen fører til at man har oppnådd literacy, som Kunnskapsløftet legger vekt på. Ved å få riktig opplæring i lesing av eksempelvis litteratur, vil elevene få tilgang til tekstsamfunnet de også møter utenfor skolen, for eksempel som studenter på et universitet, eller som lesere av en avis. Ved å henvise til Kunnskapsløftet og grunnleggende ferdigheter, påpeker Skaftun videre at dette er noe alle lærere har ansvar for. Skaftun skriver videre at literacy begrepet, er omstridt og tvetydig, noe som kan resultere i at det er vanskelig å gjennomføre dette i praksis, i det norske klasserommet.

I dag er vi omgitt av sammensatte tekster til en hver tid, overalt. Å oppnå literacy handler om å delta i dagens tekstsamfunn, eksempelvis ved å lese reklamer med et kritisk blikk. Foto: Tonje Saanum
Som jeg nevnte innledningsvis omhandlet debatten i stor grad om fjerning av skjønnlitterære verk i læreplanen. Professorer uttrykte sin bekymring ved at Kunnskapsløftet kunne føre til at elevene ikke leste skjønnlitteratur i det hele tatt. De uttrykte også bekymring for at elevene ikke lærte og leste store kjente forfatteres verk, som Hamsun og Ibsen, ettersom Kunnskapsløftet gir læreren frihet til å velge selv. Jeg støtter meg til begge bekymringene. Når Skaftun skriver at LK06 er en literacy reform, og begrunner dette med opplæring i lesekompetanse, kan dette opptre mot sin hensikt dersom ikke lærerne ikke bruker undervisningen til å lese hele tekster. Til tross for at alle lærere nå også er ”leselærere”, har fortsatt norsklæreren et stort, om ikke større ansvar for å undervise om lesemåter og om ulike litterære verk. Som nevnt, står dette uttrykt skriftlig innenfor et av de 27 kompetansemålene som norsklæreren må følge. At noen lærere ikke gjør dette, er svært uheldig for elevene etter endt skolegang. Lieracy omhandler i denne sammenheng om å få tilgang til det tekstsamfunnet vi lever i dag. Vi er omgitt av budskap overalt, skrur vi på mobilen, kommer det oppdateringer fra ulike nettaviser. Bussholdeplassskuret er dekt med multimodale reklamer. Logger vi innpå sosiale medier, er nettsiden dekt av forskjellige ytringer, private eller henvisninger til eksterne, som eksempelvis en blogg eller kronikk. Skal eleven delta i denne skriftkulturen, er opplæring av fiktive lesemåter helt sentralt.
Bruker man sine erfaringer som utgangspunkt for alt man leser og hører, blir veldig mye fremmed og uforståelig, og man havner utenfor. Det handler altså om å lære seg å sette sin erfaringsverden til side i møte med litteratur og ved å gå inn i teksten, før en selv tar standpunkt og går ut av den. Det er denne tekstkompetansen som er unik når det gjelder øving i å lese skjønnlitteratur, enten det er Hamsun, Ibsen eller Nesbø, og som vanskelig kan erstattes av noe annet. Eldre skjønnlitteratur er verdifull i denne sammenheng, fordi det også innebærer innsikt i den kulturelle konteksten teksten er produsert i. Det er derfor svært uheldig dersom ytringene til Karlsen, Skaftun og Syvertsen stemmer. For hvordan skal framtidas norsklærere undervise om skjønnlitteratur og lesemåter når de ikke har fått opplæring i det selv?












Litteraturliste:
Berge, L. B. (2016, 29.01). Hernes og norskfaget. Morgenbladet. Hentet fra:https://morgenbladet.no/ideer/2016/01/hernes-og-norskfagetDet kongelige kirke-, utdannings- og forskningsdepartement. (1996). Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen. Oslo: Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.Hernes, G. (2016, 22.01.).
Samfunnets store speil. Morgenbladet. Hentet fra:https://morgenbladet.no/ideer/2016/01/samfunnets-store-speilSer tegn til forfall. Klassekampen (23.12.2015, s 26-27)Utdanningsdirektoratet. (2013). Læreplan i norsk (NOR1-05). Hentet fra:http://www.udir.no/kl06/NOR1-05
Penne, S. (2013). Skjønnlitteraturen i skolen i et literacy-perspektiv. I D.Skjelbred og A. Veum (red). Literacy i læringskontekster.
Skaftun, A (2015). Leseopplæring og fagenes literacy. Nordic Journal og Literacy Research.






5 kommentarer:

  1. Hei Tonje! :-)
    Når det gjelder designet på bloggoppgaven din kunne du kanskje vurdert å bruke bilder. Likevel synes jeg kanskje at det kan være vanskelig å finne passende bilder til et slikt tema. Om dette ikke er et krav å ha med, så synes jeg ikke dette er nødvendig. Oppgaven klarer seg fint uten! Du leder leseren lett gjennom tema, og det er lett å følge med i teksten.

    Når jeg ser på fomalitetene ser jeg at omfanget på bloggoppgaven ikke er stort nok, men dette regner jeg med at du er klar over. Du kan skrive videre på teksten, og få inn en avslutning til slutt. Språkføringen din er god. Du har også fin kildebruk, det eneste jeg ser er at du har glemt kilde på slutten av det nest siste avsnittet. Ellers bruker du litteraturen (læreplanen og debatten) på en god måte gjennom hele teksten, og den er lett å forstå slik du beskriver den :-)

    SvarSlett
  2. Hei Tonje! :-)

    Relevans:
    Jeg synes du svarer på oppgaven, men du kan kanskje i enda større grad drøfte og reflektere og bruke relevant pensumlitteratur som støtte for det du argumentene dine.

    Kunnskapsnivå:
    Jeg synes noe av ordbruken gjør at man kan framstå som litt usikker. F.eks. synes jeg ikke drøftingen til slutt bør innledes med denne setningen: «Som norsklærerstudent uten mye jobberfaring i skolene, blir det vanskelig å ta standpunkt i denne debatten.» Også når du skriver om Penne, så du «Slik jeg tolker henne…». Gjennom slik ordbruk kan man kanskje oppfatte deg som usikker på at du har tolket henne rett, og det synes det jeg unødvendig, ettersom jeg synes det virker som du har forstått henne godt gjennom «tolkningen» din av henne. Jeg foreslår å bruke litt andre ord, f.eks. å heller skrive «Med bakgrunn i Penne kan man anta at skjønnlitteratur gir øving i en fiktiv lesemåte, noe som er verdifullt i dagens tekstsamfunn». Ved å ordlegge seg litt annerledes, kan man få fram et poeng uten å virke bastant og likevel virke mindre usikker.

    Jeg synes tekstens kunnskapsnivå er bra, og du får fram mye på en relativt kort tekst, men jeg tror det blir enda bedre hvis du prøver å skrive litt lengre. Som jeg nevnte angående «relevans», så tenker jeg at du kanskje kan prøve å drøfte og reflektere mer og samtidig bruke mer fra pensumlitteraturen. Jeg synes som sagt det virker som du har god forståelse for fagstoffet, så dersom du gjør det, så tror jeg teksten blir veldig bra! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for skikkelig god tilbakemelding! Skal absolutt ta med det du skriver i neste utkast :) Og takk for bekreftelse på at min tolkning er bra nok ;)

      Slett
  3. Hei Tonje :)
    Ferdighetsnivå:
    Det virker som om ferdighetsnivået på teksten din kan bli noe høyere, og det ser ut som om litt av argumentasjonsdelen er uferdig. Dette er med på senke nivået på oppgaven, men jeg regner med at du ikke er helt ferdig med å finpusse og fylle opp teksten. Det går litt over i det Tiril nevnte om ordvalg i oppgaven, som kan være med på dette helhetsinntrykket av et litt uferdig produkt.

    Mottakerbevissthet:
    Du virker sikker i det publikumet som skal lese oppgaven, og du skriver på en måte som er enkel og forstå, også for de som ikke er fullt oppdatert rundt læreplaner, da du er flink til å vise eksempler på hva som er forandret i norskfaget siden L97 :)


    SvarSlett
  4. Hei, Tonje!

    Medbloggerne dine har egentlig sagt det viktigste allerede: Her har du et godt utgangspunkt, men innlegget virker ikke helt ferdig ennå. Du presenterer problemstillingen, noen av debattantene, noen egne synspunkter og litt relevant faglitteratur å knytte det til. Men alt sammen er litt knapt, og - som Tiril påpeker - fremstår du litt usikker til tider.

    Nå som du har lest mer faglitteratur er det kanskje lettere å trekke inn flere aspekter ved debatten og reflektere mer over problemstillingene. Et grunnleggende spørsmål er jo for eksempel hva vi skal med skjønnlitteraturen i skolen. Hvorfor bruke tid på den? Hva tilbyr den som er viktig og som ikke andre tekster tilbyr? Hvordan leser i skjønnlitterært, og hvorfor er det viktig å lære? Denne type spørsmål legger premissene for hvilken plass litteraturen skal ha i planverket og i praksis. Spørsmålet om fastlagte leselister er underordnet, er det ikke? Eller sagt på en annen måte: Å argumentere for en fast, felles kanon innebærer et visst syn på hva vi skal med litteraturen, hvorfor den er viktig.

    SvarSlett