Grunnleggende ferdigheter er noe av det man vektlegger mest
i den norske skolen i dag. Kompetanse skulle måles på en slik måte at det kunne sammenliknes og lages statistikk av
på et nasjonalt nivå. Dette var grunnlaget for de nasjonale prøvene. Rolf B. Fasting
satt igjen med noen spørsmål rundt delen av prøven som gikk på skriving. Det viktigste
spørsmålet, som er kjernen for denne artikkelen er om skriveferdigheter i det
hele tatt kan måles.
Den norske skolen har tradisjonelt sett vært veldig lokalt
forankret med mange lokale vurderinger, både i skriftlige vurderinger og de
muntlige. Ved en innføring av nasjonale prøver ville departementet da kunne
lage nasjonale retningslinjer på hva som er gode skriveferdigheter. For å kunne
se hva skriveferdigheter var måtte det utvikles en modell som tok hensyn til de
forskjellige kompetanser og handlinger. Modellen måtte være mer kompleks, da
den og måtte ta hensyn til alle ulike kontekster, både sosiale og kulturelle
omstendigheter elevtekster skrives i. Skrift er i tillegg til dette en av de
viktigste ferdighetene en trenger i dagens samfunn og er noe som er nødvendig å
kunne kode og dekode for å henge med i samfunnsutviklingen.

Allikevel er det ikke en fullendt modell og figur Fasting
satt igjen med. Som kjent er det bare gitt en karaktervurdering av skriftlige
tekster på en eksamen eller en nasjonal prøve som viser hvilket ferdighetsnivå
du er på. En eksamen har i tillegg en hulere vurdering som gjør at det er
vanskeligere å vurdere teksten i etterkant og se hva slags oppfølging eleven i
virkeligheten trenger. Fasting presenterer en mer analytisk tilnærming som har
vært brukt i nasjonale prøver – gjennom en primærtrekksmodell.
En primærtrekksmodell er noe der elevene på forhånd vil bli
kjent med oppgavene og kan jobbe med tekster som omhandler samme tema, og ha
muligheten til å ha med seg et notatark under prøven med allerede bearbeidet
fagstoff. Dette vil allikevel være vanskelig å vurdere i praksis siden elever
skriver på forskjellige måter, og skulle en fått en helhetlig vurdering ville
man vært nødt til å ha skrive forskjellige typer tekster i flere sjangre for å
se en helhetlig vurdering av en elevs skrivekunnskaper og skriveferdigheter.
Når det kom til vurdering av tekstene var det 6 hovedområder
man skulle se på i første omgang ut i fra forventning til trinnivå, men det viste
seg å være vanskelig fordi det ikke fantes mye empiri på hva som skulle vært
lært og hva som er forventet, sammen med at kriterier ble vektlagt forskjellig
og noen ble utelatt – de som ikke hadde noen direkte kobling til
skrivehandlingen.
Skalaen som ble brukt var og i tvil, siden det var en
tredelt skala, med en stor midtseksjon som var det forventede området. Etter gjennomføring
viste det seg at denne tredelingen ikke var så forenlig, men at en måtte dele
opp midtseksjonen i tre deler for å få en femdelt skala, noe som man er mer
vant med fra før. Prøvene fra 2005 var de første gjennomførte prøvene, og det
satte i gang en bølge mot å gjøre skolen mer helhetlig og kombinere intensjoner
både fra departement, og gi informasjon om fagkunnskap blant elever og at de
erfaringer man gjør seg er noe en tar med seg videre i behandlingen av hvordan
norske elever skal bli gode skrivere.
Dette er et sammendrag av Fastings artikkel, og spørsmålet
er om den er like relevant i dag, nå som de nasjonale prøvene er veletablerte. Det
artikkelen først og fremst søker svar på er hva slags modell som kan brukes til
veiledning av nasjonale prøver, og hvordan informasjon om elevers ferdigheter
kan vises i en modellforankring og skape nasjonale retningslinjer som er
forenlige med våre verdier og som et felles vurderingsverk for elevene. Artikkelen
vil ikke ha det største empiriske grunnlaget, da den ble utgitt i 2006, året
etter den første gjennomføringen av nasjonale prøver, men det er gjort
undersøkelser blant lærere som har retter prøvene, og sett på
vurderingsskalaene. Et av de kanskje viktigste synspunktene er at Fasting er
meget positiv til de nasjonale prøvene, og at dette pilotprosjektet var en
slags prøve-feile metode for å se hvordan elever reagerte på en slik
testmetode.
Men hvorfor er en skrivemetodisk artikkel fra 2006 fortsatt
relevant i dag? Jo det jeg mener gjør denne artikkelen relevant er at den tar
opp det at det på en eksamen bare blir gitt en karaktervurdering. Man får ikke
noe mer enn ett tall å forholde seg til. Målet med disse prøvene var å kunne gi
elever større tilbakemeldinger, slik at skolene kunne få presis nyansert
informasjon om eleven, mens det på et nasjonalt plan nare ble presentert mer
generelt. Dette er en god intensjon, men for at dette skal være relevant i dag,
må modellen utvikle seg i takt med det samfunnet gjør, og skriverollen i dag er
helt annerledes enn den var for 9 år siden når artikkelen ble utgitt, og de
pilotprosjektet nasjonale prøver ble lansert. Siden dette har vært med på å
fremme den nyere skriveopplæringen og hvordan man vurderer skriving, må en nå
tan hensyn til all den nye teknologien, i Trondheim kommune kan en hvis en er
elev jobbe sammen i google docs., et program som gjør det mulig å liveredigere
dokumenter med andre elever mens du sitter å ser på at de redigerer, og at du
selv kan jobbe. Allikevel mener jeg den modell de har arbeidet og fått frem som
et vurderingsgrunnlag sitter godt festet i dagens skole og for den skrivende
delen av literacien, som nå er multimodal. Siden man i skolen ikke bruker så
mye ark og blyant/penn lenger på innleveringer. Altså vil dette være en relevant
artikkel da modellen viser at det er et fremtidspotensiale og vil kunne
revideres, men samtidig være relevant i sin nåværende stad fordi den er såpass
generell i kjernen, som kun heter ”skriftlig mediering” (skrivesenteret, 2013))
og en i denne kjernen vil kunne legge til digitale ferdigheter, som i dette
tilfellet vil være det å kunne skrive på PC og bruke skriveprogram til å få
frem et ferdig produkt.
KILDER:
Fasting, Rolf (2006). Kan
skriveferdigheter måles? I Norsk pedagogisk tidsskrift årgang 90 nr 5/2006
side 372-381. Oslo: Universitetsforlaget
Skrivesenterer(2013). Skrivehjulet.
Hentet fra http://www.skrivesenteret.no/ressurser/skrivehjulet/
Hei Filip!
SvarSlettHer er noen kommentarer om design og formaliteter:
Design:
Fint at du har en bilde i teksten som sier noe om skriving! :-) Er dette den modellen som det blir snakket om i artikkelen? Ser at bildet er hentet fra et annet sted. Hvis ikke så synes jeg det bør stå en liten tekst under bildet med litt informasjon om bildet, og evt. hva som er forskjell fra denne modellen og den som det står om i artikkelen.
Det kunne kanskje også ha vært fint med enda et bilde som gjør at øyet får en «hvilepause», men som ikke gir ny informasjon.
Formaliteter:
Omfanget av teksten er slik den skal være, og språket er saklig og tilpasset innholdet :-)
Språket er generelt godt, og har ingen systematiske skrivefeil som jeg kan finne. Det er derimot noen slurvefeil, så det kan være lurt å lese over teksten noen ganger til og se om det har gått litt fort i svingene enkelte plasser. Her er noen av de tingene jeg fant:
7. avsnitt: «Skalaen som ble brukt var og i tvil» - Her virker det som det er skalaen som er i tvil, men det er rettere å si at de som brukte skalaen var i tvil om dette var det beste valget eller noe sånt.
8. avsnitt, 7. linje: her har du skrevet «retter» når det skal være «rettet»
Siste avsnitt, linje 5: her står det skrevet «nare» når det skal være «bare»
Siste avsnitt, linje 11: «med andre elever mens du sitter å ser på at de redigerer» - her skal det være «og» ikke «å»
Siste avsnitt, 3. siste linje: Her står det «(skrivesenteret, 2013))» - en parentes for mye
Jeg savner også referanser i løpende tekst. Det er jo for så vidt et sammendrag, så det kan sikkert funke uten, men det blir enklere for leseren (som muligens er interessert i stoffet og har lyst til å oppsøke primærlitteraturen) dersom du legger til litt referanser. Spesielt på begreper er det fint med en referanse, f. eks. «primærtrekksmodell»
Jeg ville også sett over litteraturlisten en gang til. Blant annet er det tidsskriftet som skal markeres i kursiv, og ikke artikkeltittelen (om man bruker APA i alle fall). I den siste kilden er det også en småfeil hvor du har skrevet «Skrivesenterer» i stedet for «Skrivesenteret», og det mangler et mellomrom mellom dette ordet og parentesen med årstallet.
Lykke til videre med teksten! :-)
Hei Filip :-)
SvarSlettNår det gjelder relevans ser jeg at du i noen grad har svart på oppgaven. Du mangler kanskje noe av det oppgaven spør etter, som for eksempel metodiske valg. Du bør også si noe om hvorfor artikkelen er relevant for dette emnet, og gjerne ved bruk av pensumlitteratur.
Når det kommer til kunnskapsnivå gir du inntrykk av at du har god innsikt i teksten. Du forstår godt hva den handler om. Likevel kunne du kanskje gjøre det lettere for leseren ved for eksempel å forklare litt mer om hva artikkelen handler om i starten av blogginnlegget. Fint at du har med bilde som støtter innholdet i artikkelen!
Lykke til!
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettFilip.
SvarSlettNår det gjelder ferdighetsnivå og mottakerbevissthet, tror jeg dette kan løftes opp et hakk:
*Allerede i innledningen din detter jeg litt av. Du burde kanskje ha med hva grunnleggende ferdigheter går ut på når du skriver at “Grunnleggende ferdigheter er noe av det man vektlegger mest i den norske skolen i dag.”
*Samtidig savner jeg en presentasjon av artikkelen. Du kan for eksempel fortelle hvem Rolf Fasting er, og kort skrive hva artikkelen hans omhandler i starten. Da skjønner leseren litt mer hva blogginnlegget ditt handler om. Det er jo også dette oppgaven etterspør.
*Du kan også gjerne skrive hva nasjonale prøver er, før du nevner formålet med de.
* Ved å gjøre disse grepene utvider du også mottakergruppen, slik at andre enn oss som tar dette faget, forstår hva teksten handler om. Du har heller ikke med referering til kilder, slik også Tiril kommenterer. Det fører til forvirring.
*Jeg synes likevel at figuren du har med, blir veldig godt forklart.Teksten trenger bare litt opprydding og utdypning:)
Lykke til!
Hei Filip,
SvarSlettArtikkelen du har valgt, omhandler et svært relevant tema innenfor literacy, og dermed passer den godt inn i NORD2600-sammenheng. Du bør i tillegg vise til litteratur som allerede står på pensumlista i NORD2600, som du mener også tar opp forholdet skriving og literacy. Da kan du utdype, kontrastere, forsterke de påstandene, resultatene og/eller tankene som Fasting presenterer i sin artikkel. Teksten din har aller størst vekt på å gjengi innholdet i artikkelen, noe som jo også var en del av oppgaveteksten. I tillegg bør du tydelig kommunisere til leseren din hva som er de viktigste påstandene og funnene som Fasting kommer med. Denne måten å skrive på omtales av og til som metakommunikasjon, se f.eks. boka «Den gode oppgaven» av Rienecker & Jørgensen (2013) s. 268-272 (tilgjengelig på UBiT). Jeg tenker at det er en del opplysninger som du kommer med i nestsiste avsnitt som med fordel kunne ha vært presentert først, som del av en introduksjon. Du bør også gjøre det tydelig hvilket forhold det er mellom de ulike modellene som du sier at Fasting nevner i sin artikkel, dvs. Skrivehjulet og primærtrekksmodellen, og i tillegg nevner du «en femdelt skala». Fint med egne refleksjoner til slutt. Det er dristig å argumentere for at modellen (du må presisere hvilken du mener) må ta høyde for skriving i google.docs for å være relevant. Du bør nok argumentere mer overbevisende for at skriving i google.docs er så forskjellig fra annen skriving at det ikke vil la seg fange av modellen. Ev. kan du referere til andre kilder som støtter ditt syn om at modellen må revideres for å være relevant i 2016. Se over teksten for korrekt tegnsetting og ortografi.
Lykke til med det videre arbeidet!
Vennlig hilsen Heidi Brøseth