Norskfaget i skolen
er i stor grad opptatt av at elevene skal bli gode skrivere. De skal
skrive tekster i ulike sjangre, få tilbakemelding på disse og
revidere dem. I denne sammenheng kan det være svært interessant for
en norsklærer å være bevisst på hvilke tilbakemeldinger de gir i
denne skriveprosessen. Her vil lærerne ha sine formeninger om hva
som er gode og mindre gode tilbakemeldinger, men noe som også kan
være nyttig er å se på hva elevene selv synes. Derfor vil jeg
presentere en fagfellevurdert artikkel skrevet av Agnete A. Bueie med
tittelen Nyttige og mindre nyttige lærerkommentarer – slik
elevene ser det. Jeg vil gjøre
rede for innholdet i artikkelen ved å vise hva den søker svar på,
hva slags teoretisk grunnlag den hviler på, hvilke metodiske valg
som er gjort og viktige funn. Til slutt vil jeg forklare hvorfor
denne artikkelen er relevant for emnet Norsk som
literacy-fag.
Elevers
oppfatning av tilbakemeldinger er et område som i liten grad er
utforsket. Dette er noe av det som motiverer Bueie til å utføre
studien som har resultert i denne artikkelen. Artikkelen presenterer
hvilke lærerkommentarer elever på ungdomsskoletrinnet finner
nyttige og mindre nyttige (Bueie, 2016: 1). Studien er kalkert etter
Straubs studie fra 1997 som i stor grad undersøker det samme, men
fokuserer på studenter i høyere utdanning. Dermed ser vi at Bueie
gjennom artikkelen nevner Straubs flere ganger, og sammenligner sin
studie med hans.
Straubs
studie «Students' Reactions to Teacher Comments: An Exploratory
Study»
publisert i Research in the Teaching of English.
publisert i Research in the Teaching of English.
Innledningsvis viser
Bueie til andre studier gjort innenfor fagområdet. Disse danner
Bueies teoretiske grunnlag, og handler i hovedsak om hva vi allerede
vet om elevers/studenters tilbakemeldingspreferanser. Spesielt ser vi
at Straubs studie nevnes, men også studier av Black og William
(1998) og Hattie og Timperley (2007). De to sistnevnte har rettet
oppmerksomheten mot hvordan vurdering kan fremme læring, og viser
til hva som kjennetegner effektive tilbakemeldinger (Bueie, 2016: 2).
Straub har utført en studie som ligner Bueies, da de begge har prøvd
å bidra til å gi innsikt i preferanser knyttet til helt konkrete
lærerkommentarer (Bueie, 2016: 3). Et viktig funn i tidligere
forskning som nevnes er at studenter og lærere kan ha ulik
oppfatning av tilbakemeldingenes verdi. En studie av Carless (2006)
viser at lærerne tror de gir mer detaljerte tilbakemeldinger enn hva
studentene oppfatter, og at lærerne tror at tilbakemeldingene er mer
nyttige for studentene enn det studentene oppfatter dem som (ibid.).
I tidligere studier er det også funnet at studenter verdsetter
tilbakemeldinger som er detaljerte, oppgaveorienterte, som er gitt i
rimelig tid etter oppgaven ble utført og som fokuserer på både
styrkene og det som kan forbedres (Bueie, 2016: 4). Noe annet man kan
se fra andre studier er at elevene ønsker både positive og negative
kommentarer, men at de ofte har problemer med å forstå rettingene
de fikk i norskfaget (Bueie, 2016: 5). Bueie
gir oss altså innledningsvis i artikkelen en god oversikt over
tidligere forskning på området.
Når det kommer til
metode ser vi at Bueie kombinerer både kvantitative og kvalitative
data. Hun har brukt et spørreskjema hvor utgangspunktet er en
konstruert responssituasjon med en eksempeltekst med tilhørende
lærerkommentarer. Vi finner kvantitative data ved at respondentene
vurderer hver lærerkommentar ved hjelp av en firegradert skala, og
kvalitative data ved at spørreskjemaet har et kommentarfelt der
elevene kan skrive inn kommentar til vurderingene sine. Teksten som
er kommentert av åtte norsklærere, og som til sammen inneholder et
utvalg på 41 kommentarer, er skrevet av en middels sterk skriver og
er på omtrent to sider. Teksten er en debattartikkel om
hverdagsrasisme og er skrevet av en elev på tiende trinn som en
besvarelse på en heldagsprøve i norsk (Bueie, 2016: 6). Bueie var
til stede med respondentene under datainnsamlingen, og de startet med
å gjennomgå oppgaveteksten som elevteksten var et svar på.
Deretter leste de elevteksten opp høyt og snakket om
skrivesituasjonen, for å sikre en felles forståelse. Til slutt
leste respondentene den kommenterte elevteksten, før de besvarte
selve spørreundersøkelsen. Respondentene er 159 elever på tiende
trinn fordelt på syv klasser fra syv skoler i fem kommuner (Bueie,
2016: 8).
Når Bueie
presenterer funnene sine deler hun dem inn i tre kategorier; fokus,
spesifisering og form.
Dette kommer i likhet med Straubs studie. Fokus
viser til hvilke tekstnivå kommentaren knyttes til, og her kan man
skille mellom et globalt nivå (f.eks. ideer, innhold, sjanger,
struktur) og et lokalt nivå (f.eks. syntaks, ordforråd,
rettskriving). Spesifisering
handler om hvor eksplisitte kommentarene er. Her velger hun å
kategorisere dem som vag, middels eller spesifikk. Til slutt brukes
form om måten
responsen formuleres på. Her skilles det mellom ros, kritiske
kommentarer, spørsmål, direktiver, råd og instruksjon (Bueie,
2016: 9).
Noen
av de viktigste funnene i Bueie sin studie, og som hun nevner i
artikkelen sin, er at kommentarer til globale tekstnivå vurderes som
mer nyttige enn kommentarer til lokale tekstnivå. Det viser seg også
at de kommentarene som er spesifikke og forklarende gjennomgående er
de som ses på som mest nyttige. Jeg vil nå kort presentere
resultatene innenfor de tre kategoriene fokus, spesifisering og form.
Når det gjelder fokus sier elevene at de får mest nytte av de
kommentarene som er konkrete, som sier hva som er bra og hva som bør
utvikles. Her kommer det også frem, som nevnt, at kommentarene på
det globale tekstnivået jevnt over vurderes som nyttige (ibid.). Når
det gjelder det lokale tekstnivået, vurderer elevene de kommentarene
som foreslår endring av ordvalg som mindre nyttige enn de som
foreslår å presisere språket. Elevene er enige i at det er viktig
å uttrykke seg presist, og de synes at disse kommentarene er
konkrete (Bueie, 2016: 10).
Under
spesifisering kommer det frem at spesifikke kommentarer vurderes som
mer nyttige enn mindre spesifikke eller vage kommentarer. Om de
spesifikke kommentarene sier elevene at de er nyttige fordi de er
konkrete, peker på det som er bra og det som må bli bedre. Videre
er det et fellestrekk av de mest nyttige kommentarene er utfyllende
og forklarende (ibid.). Motsatt er de minst nyttige kommentarene
korte, bare noen få ord, uten ytterligere forklaring. Elevene får
lite ut av disse vage kommentarene, og mener at de ikke forstår hva
læreren mener med de og at de heller ikke gir råd for hva eleven
bør gjøre (Bueie, 2016: 11).
Om
form kommer det frem at elevene liker ros og positive kommentarer, da
disse viser hva de kan gjøre om igjen neste gang i tillegg til at de
motiverer. De vurderer også kritiske kommentarer som nyttige, noe
Bueie mener at kan henge sammen med at disse er konkrete, peker på
hva svakhetene er og ofte gir råd for revisjonen. Videre vurderer
elevene kommentarer i form av råd som nyttige, imens direktiver ikke
ses på som særlig nyttige. Dette er fordi at elevene mener at
direktivene mangler en forklaring. Her søker elevene en utdypelse
for å for eksempel forstå hvorfor læreren skriver «Ta bort!».
Når det kommer til kommentarer formet som spørsmål, noe som er
omtrent halvparten, ser vi at det er de spørrende kommentarene på
ordvalg, rettskriving og litt vage kommentarer som kommer dårligst
ut. Her kommer spørsmål til innhold bedre ut (Bueie, 2016: 12).
Bueie synes det ser ut til at spørsmålenes nytte henger sammen med
hvilket tekstnivå kommentaren gjelder og hvor konkret spørsmålet
er formulert. I tillegg til margkommentarer finner vi også
sluttkommentarer i debattartikkelen. Det som kommer frem om disse er
at de ses på som relativt nyttige. De som er konkrete, som peker på
hva som er bra og hva som kan bli bedre, er de som ses på som mest
nyttige (Bueie, 2016: 13).
Nå
som jeg har gått gjennom hva artikkelen søker svar på, dens
teoretiske grunnlag, dens metodiske valg og viktige funn vil jeg nå
til slutt prøve og forklare hvorfor jeg mener denne artikkelen er
relevant for emnet Norsk som literacy-fag.
Her vil jeg først nevne at literacy i stor grad kan knyttes til
danning. Videre ser man at det er vanlig å omtale skriveprosessen
som en del av danningen, noe vi for eksempel ser ved at Aase omtaler
arbeidet med tekster, egne og andres, som noe som representerer
utfordringer som er viktige i danningsprosesser. Dette mener hun er
fordi at det handler om kulturelle møter, og skriveprosessen handler
både om å meste kulturgitte former og å uttrykke individuelle
tanker (2012: 52). Aase skriver også at man i skolen ikke bare
vurderer elevens kunnskaper og ferdigheter i en tekst, men at også
danningsaspektet vurderes (2012: 56). Vi ser da at skriveprosessen
har innvirkning på elevenes danning og da også deres literacy.
Dermed kan vi si at Bueies artikkel har relevans for emnet ettersom
denne omhandler hvilke lærerkommentarer som er nyttige og mindre
nyttige i skriveprosessen. At artikkelen tar for seg deler av
skriveprosessen i norskfaget gjør artikkelen relevant for emnet
ettersom skriveprosessen her er et sentralt tema.
Litteraturliste:
- Bilde fra nettsted. Hentet fra https://www.jstor.org/stable/40171265?seq=1#page_scan_tab_contents (Lastet ned 28.10.2016)
- Bueie A. A. (2016). Nyttige og mindre nyttige lærerkommentarer – slik elevene ser det. I Nordic Journal of Literacy Research. Hentet fra https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/188/835 (Lastet ned 28.10.2016)
- Aase, L. (2012). Skriveprosesser som danning. I S. Matre et. al. (red) Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Oslo: Universitetsforlaget
Hei Frida!
SvarSlettHer er noen kommentarer om mottakerbevissthet og ferdighetsnivå:
Mottakerbevissthet: Jeg synes du tar godt vare på leseren i teksten din. Du starter med en god innledning hvor du forklarer hvorfor du har valgt den artikkelen du har valgt allerede her, og det er fint. Du forklarer også begrep underveis i teksten, noe som åpner for at folk som ikke har lest artikkelen skjønner hva du mener. Jeg synes også det er en logisk struktur på teksten din med tanke på innhold, noe som gjør det enklere for leseren å følge med. Noe som kunne hjulpet leseren enda mer på vei er dersom du hadde hatt underoverskrifter, men siden dette er en kort tekst, så går det også fint uten.
Ferdighetsnivå: Jeg synes drøftingen om hvorfor artikkelen er relevant for emnet funker bra. Fint at du bruker en pensumtekst for å drøfte hvorfor artikkelen er relevant. Du kan evt. prøve å skrive denne delen litt lenger og utforske disse tankene videre, men samtidig synes jeg du får fram mye slik det står nå.
Lykke til videre med oppgaven! :-)
Til Frida :)
SvarSlettRelevans:
*Jeg synes du besvarer oppgaven. Du skriver om metoder, viktige funn, og beskriver innledningsvis hva teksten handler om. Avslutningsvis svarer du på hvorfor artikkelen er relevant i faget, ved å velge å knytte skriveprosesser opp mot danning, som igjen er literacy. Synes du begrunnet dette ganske bra, til tross for at dette er veldig komplekst.
Kunnskapsnivå:
*Du viser at du har forstått artikkelen allerede i første avsnitt, da du formulerer den i korte trekk med egne ord. Jeg synes du bruker et språk som gjør artikkelen veldig lett å forstå!
*Du bruker relevant pensumlitteratur som støtte, naturligvis vies den fagfelte artikkelen mest oppmerksomhet. Når du begrunner hvorfor artikkelen er relevant for emnet bruker du Aase. Totalt har du altså to kilder, noe jeg synes er helt greit i en slik type oppgave, som skal vært kort av omfang.
Lykke til med siste oppgaven!
Hei Frida.
SvarSlettDesignet på blogginnlegget for min del er at det er veldig mye tekst. Er det en figur eller et bilde du kan flette inn i teksten for å klarne opp litt er det veldig bra, selv om det er en vanskelig oppgave å finne noe som passer.
Formaliteter: Du har det meste på plass. Du refererer til kilder på en konsekvent og god måte. Det er veldig bra, og her er det ingenting å rydde opp i.
Jeg vil gjerne se at du bruker litt mer plass på å diskutere artikkelens relevans opp mot faget du skal knytte artikkelen opp mot. Det virker for meg som om du slapp litt opp for ord når du skulle gjøre dette.
Språkføringen din er god med få eller ingen formelle feil. Det er tydelig en tekst som er godt arbeidet med, i tillegg til at de andre delene av oppgaven er besvart.
Hei Frida,
SvarSlettTeksten din presenterer en relevant artikkel på en meget god og ryddig måte. Jeg kjenner at det er litt stor fallhøyde for meg å skulle gi kommentarer til en tekst som handler om lærerkommentarer til tekst. Jeg skal gjøre mitt beste, og forsøke å gjøre dem så nyttige som jeg kan ;-) Tidligere studier utgjør ikke det teoretiske grunnlaget for en undersøkelse/studie. Det er ingen ting i veien for å ha et avsnitt som du kaller «Tidligere forskning», men teoretisk grunnlag er som nevnt noe annet. Selv om du ikke har lest Straub, Hattie og andre som du nevner i teksten din, må du sette inn referansene i litteraturlista (og føre dem opp som Straub (1997) i løpende tekst). Dette fordi at andre som leser din tekst, skal ha mulighet til å finne de kildene du nevner. Selv om det er viktig å henvise til kilder i akademiske tekster, vil det på en måte være forstått av leseren at når du presenterer innholdet i én artikkel, trenger du ikke å henvise til forfatterne av denne artikkelen gjennom hele teksten din. I en slik presentasjon av én bestemt artikkel trenger du bare å henvise til forfatteren i den løpende teksten dersom du siterer ordrett fra artikkelen, slik at du viser at ordene er Bueie sine (og ikke dine). Du skriver at Bueie (2016) sier «elevene [vurderer] de kommentarene som foreslår endring av ordvalg som mindre nyttige enn de som foreslår å presisere språket». Det er uklart for meg hva denne forskjellen består i. Er ikke endringer i ordvalg ofte noe man gjør for å oppnå at språket skal bli mer presist? Sjekk kommatering.
Lykke til med det videre arbeidet!
Vennlig hilsen Heidi Brøseth